Présentation | Presentation

L'utilisation de synthèses en conditions extrêmes pour l'immobilisation des déchets volatils

Les méthodes d'expérimentation en conditions extrêmes (haute pression) sont couramment utilisées en Sciences de la Terre ; cependant, elles ont vocation à se démocratiser et s'appliquer à d'autres domaines tels que les Sciences des Matériaux.
En particulier, le projet CIPress s'intéresse à l'immobilisation de l'iode (produit par les centrales nucléaires) dans des matrices synthétisées sous haute pression.
Ce projet pluridisciplinaire s'inscrit dans le développement de la plateforme d'expérimentation haute pression avec pour objectif l'application de méthodes expérimentales pour des besoins sociétaux.

Le colloque est porté par le Laboratoire de Planétologie et Géodynamique (LPG), l'Institut des Matériaux Jean Rouxel (IMN), Subatech et est soutenu par la Région Pays de la Loire.

---
The use of synthesis under extreme conditions for the immobilization of volatile waste

Experimental methods under extreme conditions (high pressure) are commonly used in Earth Sciences; however, they are destined to be democratized and applied to other fields such as Materials Sciences but also to answer environmental issues. In particular, the CIPress project focuses on the immobilization of anthropogenic iodine (produced by nuclear power plants) in matrices synthesized under high pressure. This project is part of the development of an application of experimental methods for societal needs.

During this conference, the members of the CIPress project will present the scientific advances obtained on the conditioning of iodine in matrices synthesized under extreme conditions: solubility and speciation of iodine, influence on the local structure and physical properties of the glassy matrix, stability of iodine-doped matrices under natural conditions.

In a more general way, the different speakers will present a state of the art covering different scientific aspects among which the study of the behavior of halogen elements in the Earth system; the study of the long term behavior of nuclear matrices; the study of glassy matrices at the molecular scale or the different immobilization protocols of radioisotopes

This symposium will close with an open discussion of the different points discussed during the day; the future scientific directions to be taken concerning the immobilization of volatile radioactive waste; and the use of experimental methods under extreme conditions for the immobilization of radioactive waste in matrices of different natures.

The CIPress project is a scientific challenge supported by the Pays de la Loire Region, carried out by the LPG in collaboration with IMN and Subatech.

Les comités | Committees

Scientifique | Scientific
  • Yann Morizet (MCU, LPG) ;
  • Michael Paris (IR, IMN) ;
  • Tomo Suzuki-Muresan (MCU, Subatech).
Organisation | Organizing
  • Yann Morizet (MCU, LPG) ;
  • Stéphanie Beaunay (CC, LPG).
Inscriptions | Registration